« 思い出せない記憶 | Main | 隅田川花火大会、2万発!! »

エイビーロードが休刊

まさに私自身が海外旅行中だったので、リクルートのエイビーロードが9月9日発売・10月号で休刊することを知らなかった。たまたま昨日、昔の仲間からの情報で、「淋しいですよねー」のコメント付きで知らされ、ちょっと気持ちが伝染・・・。長くエイビーロードの仕事をしていたし、自分自身も旅行好きだし、思い出は数限りない。発表は6月23日だったようだから、旅程を見ると日本対ブラジル観戦の翌日のことだったのだ。ああー、日本にいて聞いていたらダブルパンチで気分最悪だったろう。ある意味海外にいてよかった。

海外旅行は、旅行会社が組み立ててエアもホテルもその他の旅程もあらかたレディメイドのパッケージツアーが多いと思われがちだが、意外にエアやホテルを個別に手配するFIT(=free individual tour)の方が多い。まあその実は、個人の旅行などより、出張などの企業ユースでこのFITの比率が高かったりするからなのだが。その昔、つまりエイビーロードが創刊(1984年だから22年前!)する前は、旅行会社に行ったり、各社のパンフレットを集めたり、決める前にガイドブックも買ったり、と旅行に行く前の作業たるや結構大変な騒ぎだった。それがエイビーの出現で、あまたのパッケージツアーが一堂に集められ比較検討できる。どれだけ楽になったことか。
さて、今回の私のヨーロッパ行きは個人手配のFITだった。時間のある学生ならいざ知らず、エアの時間を調べ、ホテルの場所やレートを確認し、すべて直接予約するのは容易ではない、と思った。細かい日程を決められないところもあったため、現地で手配する部分も残さなくてはならず、この方法でなければならなかったのだが、インターネットのおかげで出発1週間前まで頑張って17日間の大枠を決めることができた。それも終わってみれば、なんて簡単、なんて便利。(そして楽しい!)
と、このように、私のようなエイビー育ちの海外旅行好きもこんな感じだから、様々な事実の積み重ねから、「ネットに押され、雑誌のエイビーロードが休刊」という記事になるし、これからの事業を考えればリクルートからも「ネットに注力します」、という発表になるのは、まあ当然の話である。
でも、ある意味ネットでこんな無謀な旅行手配ができるようになったのも、エイビーで繰り返し海外旅行に行った経験がそれをさせてくれたのだ、と思う。1995年ごろかなあ?書店の店頭で、エイビーロードが3日でなくなる号が続いた。海外旅行を手配したいのにできない!!という読者の声が痛かった時代、とにかくみんな休みといえば海外に行っていた。恐らくあの頃日本人の誰もが海外旅行経験者になったのだ。経験者が、次の行動の意思決定を容易にできるようになっていくのは、当然のこと。だから現代の消費者は海外旅行を手配するために、ネット上にある情報程度で、十分意思決定ができるようになったのだ。つまりマーケッターとして考えるに、このエイビーロードの休刊は、短絡的なネットと雑誌の機能比較みたいな、簡単なレポートでまとめる問題ではなく、様々なメディアを通じた学習によって、消費者行動が変化した事例として、極めて重要な問題提起をしている、と思うのである。
実はあまたある情報誌の中で、海外パッケージツアーほど、インターネットに親和性が高い情報を有するものはない。いまや海外旅行の意思決定は、「いつ、どこからどこまで行って、いくら」がわかればよい。この情報は、もっともデジタルが得意とする部分。旅の満足は自分が決めるもの。いくらパンフレットでオーロラの写真を見せられても、小さく「天候によって見られないことがあります」と書いてあり、さらに本当に見られなかったりすることを知っている消費者なら、パンフレットはいらない。オーロラがなくても、そこで楽しみたい、楽しめるすべを知る消費者がそのツアーを選ぶ時代なのだ。その先の思い出を作るのは、旅行会社でもガイドブックでもない、旅人本人だからね。

ネットに押されて・・・、なんて言わないで。エイビーロードは、ほんとに旅を身近にした。多分これまで積算で4000万部くらい売れてきたのだから、すごいパワーだったね、と言って最後の10月9日を迎えてあげよう。

|

« 思い出せない記憶 | Main | 隅田川花火大会、2万発!! »

徒然」カテゴリの記事

Comments

Hi there, just became alert to your blog through Google, and found that it is really informative. I'm gonna watch out for brussels. I will appreciate if you continue this in future. A lot of people will be benefited from your writing. Cheers!

Posted by: minecraft free download full version | 02/09/2015 at 01:17

Does your site have a contact page? I'm having a tough time locating it but, I'd like to shoot you an email. I've got some suggestions for your blog you might be interested in hearing. Either way, great website and I look forward to seeing it develop over time.

Posted by: best dating sites | 01/24/2015 at 00:55

Have you ever considered writing an ebook or guest authoring on other blogs? I have a blog based upon on the same ideas you discuss and would really like to have you share some stories/information. I know my audience would value your work. If you are even remotely interested, feel free to shoot me an e-mail.

Posted by: Minecraft Free | 11/20/2014 at 08:09

Inspiring quest there. What occurred after? Good luck!

Posted by: best dating sites | 11/11/2014 at 02:23

hello there and thank you for your info - I've definitely picked up something new from right here. I did however expertise a few technical issues using this web site, as I experienced to reload the website lots of times previous to I could get it to load correctly. I had been wondering if your web host is OK? Not that I'm complaining, but slow loading instances times will very frequently affect your placement in google and can damage your high-quality score if advertising and marketing with Adwords. Anyway I'm adding this RSS to my e-mail and can look out for a lot more of your respective intriguing content. Ensure that you update this again very soon.

Posted by: best dating sites | 10/19/2014 at 16:04

I am regular reader, how are you everybody? This article posted at this website is truly pleasant.

Posted by: Quest Bar Where To Buy | 10/12/2014 at 09:53

I am curious to find out what blog system you happen to be using? I'm experiencing some minor security issues with my latest blog and I would like to find something more risk-free. Do you have any suggestions?

Posted by: Diet Plans to Lose Weight | 10/12/2014 at 09:37

When I originally commented I clicked the "Notify me when new comments are added" checkbox and now each time a comment is added I get several e-mails with the same comment. Is there any way you can remove people from that service? Thanks a lot! Quest Bars blogesaurus

Posted by: quest protein bars | 10/10/2014 at 00:58

Hi there to all, the contents existing at this website are actually remarkable for people experience, well, keep up the good work fellows.

Posted by: Where To Buy Cheap Quest Bars | 10/06/2014 at 23:16

Wow, this post is good, my younger sister is analyzing these kinds of things, therefore I am going to convey her.

Posted by: minecraft free | 09/13/2014 at 22:02

そうですよねー、meenaさんの世代が中心読者でした。そう、今から10年くらい前のお話。当時はほんとに初めて海外に行く人が多かったんですよー。時間軸でみるとなにかの普及ってほんとにおもしろい。
もちろんアロマが今時代に求められてるのも、外から眺めたらおもしろいテーマだと思います。(実は私は中にいて、こればかりはよくわからないです。。)

Posted by: 京香 | 07/26/2006 at 01:48

そうだったんですか~
エイビーロードには、ものすごーくお世話になりましたよ!
初めて自分で手配した海外旅行も、エイビーロードででした.
そういわれてみれば、最近は私もエイビーロードのネットをみていますね.

Posted by: meena | 07/25/2006 at 12:18

Post a comment



(Not displayed with comment.)




TrackBack

TrackBack URL for this entry:
http://app.cocolog-nifty.com/t/trackback/19580/11060386

Listed below are links to weblogs that reference エイビーロードが休刊:

« 思い出せない記憶 | Main | 隅田川花火大会、2万発!! »